9 FEBRUARI 2017
Mobilitet utifrån människans behov
I det andra seminariet i seminarieserien är ämnet mobilitet utifrån människans behov – Hur kan vi utforma hållbara mobilitets- och transportlösningar för framtidens städer?
Våra städer i Sverige växer och till 2050 kommer trafikvolymerna i Stockholm att tredubblas om inte nya systemlösningar kommer till stånd. I de nya lösningarna behövs ett helhetstänk kring transportmedel, infrastruktur och drivmedel som tar hänsyn till människans och stadens behov. Ett smart och hållbart mobilitetssystem som är utformat för både varuleverans, avfallshantering, kollektivtrafik och cykeltransporter där stationen möjliggör enkla och smidiga byten mellan olika transportslag.
KORTINTERVJUER MED NÅGRA AV DE MEDVERKANDE I SEMINARIET
RELATERADE ARTIKLAR
Scania bygger mobilitet för nya hållbara städer
6 februari 2017Scania bygger mobilitet för nya hållbara städer
Efter 60- och 70-talens miljonprogram har Sverige minskat takten i bostadsbyggandet samtidigt som befolkningen fortsätter att växa. Dagens 2,2 miljoner invånare i Stockholmsregionen beräknas växa till 2,7 miljoner 2030 och 3,1 miljoner 2050. Då behövs 200 000–250 000 nya bostäder. Utmaningen som växande städer utgör, är som bekant varken Stockholm eller Sverige ensam om.
Nattleveranser betydligt mer effektiva
14 februari 2017Nattleveranser betydligt mer effektiva
De ekonomiska, miljömässiga och sociala fördelarna av att tillåta leveranser nattetid, vida överstiger bullerstörningar som uppstår. Det är slutsatsen av en två-årig studie i Stockholm, en stad som normalt inte tillåter lastbilsleveranser mellan 10 på kvällen och 6 på morgonen.
Låt städerna slippa bilen
9 mars 2017Låt städerna slippa bilen
Städer som minskar biltrafiken och ökar gång- och cykeltrafik är mer attraktiva än andra. Digitaliseringen och ny tekniska innovationer ger helt nya möjlighet att utveckla attraktiva och smarta mobilitets lösningar som inte bygger på privat bilism.
I den första delen av tre om vägen mot ett fossilfritt Sverige lyfter Svante Axelsson upp Activity Based City – ABC 2.0 som ett viktigt innovativt projekt där man inte ska behöva bil inne i centrum alls.
Begränsa bilismen i städerna
10 maj 2017Begränsa bilismen i städerna
Sju partier i riksdagen är överens om att trafikens utsläpp av växthusgaser ska minska med 70 procent till 2030.
Trafiken i de större städerna står för nästan en tredjedel av vägtransporternas koldioxidutsläpp. Om vi fokuserar på att minska dessa utsläpp behöver det varken bli svårt eller dyrt utan tvärtom lönsamt, eftersom en minskning av biltransporter och mängden avgasbilar i stora städer samtidigt löser flera andra problem.
Fler seminarier
Hur blir Stockholm framtidens region
Vi diskuterar vi hur den nya Stockholmsregionen kan utvecklas på ett innovativt och framtidsinriktat sätt. Vi tar med oss FN:s hållbarhetsmål i våra samtal för att försäkra oss om att vi verkligen bidrar till ett hållbart samhälle.
Hackathon, Järvaveckan – Hur vill du leva år 2030?
ABC 2.0 Hackathon är ett samarbete mellan MTR, Skanska, Scania och WSP där vi tillsammans med er vill generera nyskapande idéer för den goda staden – en plats där alla kan bo, arbeta och mötas.
Framtidens stad – Hållbar livsstil
Hur skapas hållbara städer där ny teknik bidrar till att människor med olika ekonomiska förutsättningar kan bo? Vilka är utmaningarna och vilka är möjligheterna för att komma in i bostadsmarknaden och att kunna leva hållbart?
Hur bidrar investeringar i infrastruktur till hållbara städer?
Hur kan vi skapa goda städer och samhällen som möter bostadsbristen och bidrar till att vi får ett fossilfritt Sverige? Vad kan den nya nationella infrastrukturplanen bidra med?
Wingårdh och Sandell om ABC-stadens arkitektoniska inslag
Gert Wingårdh och Thomas Sandell presenterar ABC-stadens koncept och djupdyker i de arkitektoniska inslagen och hur framtidens träbyggnader kan se ut.
Hållbara städer med människan i centrum
Hur kan vi skapa goda städer och samhällen som möter bostadsbristen och bidrar till att vi får ett fossilfritt Sverige? Samt vad kan digitaliseringen bidra med?
Hur skapar vi framtidens attraktiva mötesplatser?
Att utveckla framtidens städer handlar inte bara om att bygga bostäder. Väl så viktigt är att bygga in samhällsfunktioner och skapa mötesplatser som är attraktiva och inkluderande.
Den goda (bo)staden och digitalisering
På politikernas agenda står 700 000 bostäder och fossilfria transporter inom 15 år. Mälardalsregionen förväntas växa med minst 500 000 personer fram till 2030. Vad betyder det för människorna som ska leva där?
Mobilitet utifrån människans behov
I det andra seminariet i seminarieserien är ämnet mobilitet utifrån människans behov – Hur kan vi utforma hållbara mobilitets- och transportlösningar för framtidens städer?
Nu skapas framtidens attraktiva stad
I det första seminariet ger samhällsutvecklare och politiker sin syn på visionen om ABC-staden 2.0 där forskning och samverkan har en central roll i utvecklingen av hållbara städer.